1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Wiadomość w TV

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS

Posty: 14 • Strona 1 z 1

Wiadomość w TV

Postprzez mvt » 17.03.03, 13:38

Witam! jestem tu nowy i prosiłbym o wyjaśnienie jednej mocno nurtującej mnie sprawy. Otóż wczoraj (16-03-03) w wiadomościach w TV była wzmianka nt "rwania" sieci rybackich o zalegajace w Bałtyku wraki okrętów. Zainteresował mnie jeden szczegół poruszony przez pania redaktor "...leży tu nawet prototypowy okręt podwodny z >>siłownią Waltera<< który mógł rozwijać prędkość do 30 węzłów w zanurzeniu..." Nigdy w życiu nie słyszałem o tego rodzaju napędzie, nie wiem czy okręt jest powojenny czy może raczej z epoki II wojny, prosiłbym o wyjasnienie tej wiadomości. Moje GG: 2734628

PZDR
mvt
 

Postprzez Jagdtiger » 17.03.03, 14:50

W tej chwili siedzę w pracy i nie mam dostępu do żadnych materiałów. Ale z tego co pamiętam to okręty z napędem Waltera były projektowane i testowane przez Niemców. Jako paliwa w tego typu silnikach stosowano wodór (jeśli dobrze pamiętam). Dzięki temu takie okręty były zdolne do rozwijania bardzo dużych prędkości pod wodą. Jednak projekt ten w końcu zarzucono i do końca wojny nie uruchomiono produkcji seryjnej.
Jagdtiger
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 508.000 BRT

Dołączył(a): 16.02.03, 20:43
Lokalizacja: 3miasto

Postprzez tracil » 17.03.03, 17:49

Niemcy opracowali dwa typy U-bootów, które miały być napędzane za pomocą tzw. "turbiny Waltera": XVII i XXII. Miał to być napęd niezależny od powietra atmosferycznego, pracujący na mieszance pary wodnej z tlenem. Nośnikiem tlenu był perhydrol. Powstały prawdopodobnie cztery u-booty z tym napędem, typu XVIIA: U792, U793, U794 i U795, wodowane w Hamburgu i Kilonii. Budowy okrętów XXII (U1153, U1154), rozpoczętej w Kilonii, nie ukończono, zarzucając koncepcję jeszcze w okolicach roku 1943.
Nie udało mi się znaleĽć informacji skąd któryś z u-bootów z napędem Waltera miałby znaleĽć się na dnie Bałtyku ?!?
tracil
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 82.000 BRT

Dołączył(a): 26.08.02, 16:49
Lokalizacja: Nowy Sącz

Wiadomość w TV

Postprzez mvt » 18.03.03, 14:53

dzięki za odpowiedzi, jeszcze jedno małe pytanko: czy ten naped był przekazywany na zwykłe śruby?
mvt
 

Postprzez roboter » 20.03.03, 09:00

Napęd był przekazywany na zwykłe śruby, ale sprawdzę to jeszcze. Cała koncepcja napedu niezaleznego od powietrza wyprzedziła w czasie wojny swoją epoke o jakieś kilkadziesiąt lat.
Okręty rozwijały w zanurzeniu predkości ok 25 węzłów, paliwem było 40 ton nadlenku wodoru (H2O2)
Stopień skomplikowania tego rodzaju napedu sprawił, że zaczęto raczej po wojnie stosować napęd oparty o siłownie nuklearne, natomiast dopiero obecnie zamówione są i budowane będą w HDW pierwsze chyba operacyjne okręty z takim napędem - Typ 214 dla marynarki greckiej.

Z tego co mozna znaleĽć na uboat.net raczej nie wynika, ze jakikolwiek okret z takim napędem mógł zostać utracony na Bałtyku - kaczka dziennikarska dziennikarza - laika w tej dziedzinie. Okręty wymienione przez tracila, któe rzeczywiście były jedynymi zbudowanymi, zostały zniszczone pod sam koniec wojny, wtedy, kiedy większośc obecnego polskiego wybrzeża była zajęta juz przez Rosjan.
roboter
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 31.000 BRT

Dołączył(a): 26.08.02, 17:23
Lokalizacja: Zabrze

Postprzez roboter » 29.03.03, 16:30

Witam,
jeszcze powrócę na chwilę do napędu. Ogolnie koncepcja jest prosta: W wyniku dodania katalizatora nadtlenek wodoru rozpada się na wodę i tlen - reakcja jest egzotermiczna, do tej mieszanki dodawane jest paliwo i woda, żeby schłodzić powstałe w wyniku spalenia gazy, które potem są kierowane na turbinę. Woda jest skraplana w cyklu zamkniętym, a CO2 po spalaniu usuwane do wody i rozpuszczane.
Stery i sruba były w Typie XVII w układzie "+" Tych okretów było kilka, wszystkie były jednostkami doświadczalnymi, choć chyba w starszej literaturze pokutuje, że niektóre operowały w Zatoce Meksykańskiej (sic! - vide A. Komorowski: Broń torpedowa)
roboter
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 31.000 BRT

Dołączył(a): 26.08.02, 17:23
Lokalizacja: Zabrze

Postprzez Korvettenkapitan » 20.08.04, 11:11

Witam.

W "Sekrety II w. św - Wojna mózgów" znalazłem następującą wzmiankę:

"Żaden z U-bootów typu XVII (z napędem Waltera) nie został wprowadzony do akcji. Jeden z nich - U1407 - dostał się pod koniec wojny w ręce Royal Navy i służył do eksperymentów jako HMS Meteorite. Ale po czterech latach okręt poszedł na złom - Anglicy uznali napęd Waltera za zbyt niebezpieczny..."

Więc raczej te cztery w/w jednostki nie były jedynymi ukończonymi...

Pozdrawiam.
Korvettenkapitan
Korvettenkapitän
 
Tonaż: 436.000 BRT

Dołączył(a): 21.01.04, 22:15
Lokalizacja: Nad Bałtykiem

Postprzez HIOB » 11.12.04, 21:01

:twisted:
Jesli ktos chce cos wiecej o turbinie i okretach prze nia napedzanych to wlic do mnie GG:7833922
HIOB
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 5.000 BRT

Dołączył(a): 11.12.04, 20:53
Lokalizacja: HEL

Postprzez Gorbi » 12.12.04, 13:55

Ciekawa informacja mozliwe ze odkryto wrak "V 80"
Okret ten byl jednostka eksperymentalna i od 1940 jego proby przeprowadzane byly w okolicach Helu do konca 1942r przeprowadzono okolo 100 rejsow probnych i osiognieto max 28,1 w.
Do konca wojny okret ten lezal zanurzony w celu zamaskowania w poblizu Helu po kapitulacji wyprowadzono go w morze i zatopiono za pomoca ladunku wybuchowego przez kpt.Ullricha
http://www.uboat.net/types/v80.htm
Gorbi
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 31.000 BRT

Dołączył(a): 03.03.04, 20:40
Lokalizacja: Gdansk

V_80

Postprzez HIOB » 13.12.04, 20:15

Pomyślne rezultaty prac doktora Wltera zaowocowały skierowaniem w 1938 roku zamówienia na pierwszy, badawczy okręt podwodny z takim napędem, otrzymała je stocznia Germaniawerft w Kilonii.
Okręt, któremu nadano oznaczenie &#8222;V-80&#8221;zastał ukończony 2 lata później. Miał on wyporność zaledwie 80 ton i czteroosobową załogę. Jednym z ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych był układ sterowania zapożyczony z bombowca Ju-52 wykorzystujący lotnicze wolanty sterownicze.
Jesienią 1940 roku z powodu nalotów przeniesiono z Olpenitz na Hel próby małego okrętu podwodnego typu &#8222;V 80&#8221;. Do zabezpieczenia prób w morzu wykorzystywano statek &#8222;John Reedher&#8221;, który po przebudowie nazwano &#8222;Polup&#8221;. Na statku znajdowały się warsztaty, zbiorniki na H2O2 oraz podnośnik do wydobywania zatopionych U-Bootów z dna (zanotowano jeden przypadek podnoszenia z głębokości 12 m ). Do końca 1942 roku przeprowadzono około 100 rejsów próbnych i osiągnięto prędkość max 28,1 w.
W listopadzie 1942 roku odbyły się na Helu pokazy możliwości &#8222;V-80&#8221;, które obserwował admirał Dönitz i wielu przedstawicieli Naczelnego Dowództwa Kriegsmarine.
Do końca wojny okręt ten leżał zanurzony- w celu zamaskowania- w pobliżu portu Hel.
Po kapitulacji w maju 1945 roku został wyprowadzony w morze i zatopiony za pomocą ładunku wybuchowego przez kpt. Ullricha.
Na dzisiejszy dzien lolakizaja wraku nieznana /wiadomosc pewna!!/ choc trwaja usilne poszukiwania wraku przez pletwonorków.
Jesli chodzi o "zaczepy" sieci rybackich w okolicy Helu nie zawsze sa to wraki moga to byc korzenie drzew albo szczatki innych wrakow okretow samolotow jaki zalegaja w tej okolicy pod dostatkiem.
Pozdrawiam
HIOB
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 5.000 BRT

Dołączył(a): 11.12.04, 20:53
Lokalizacja: HEL

Postprzez tobruk » 13.12.04, 21:59

A czy na Helu są jeszcze jakieś pozostałości po U-bootwaffe ?
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez HIOB » 14.12.04, 17:49

Po U-bootwaffe w porcie MW w Helu nic pozostało pobytu mozna szukac po pozostalosciach infrastruktury, zatoka kryje w sobie troszke wrakow w tym cyba najbardzije znanego U-346, no i okoliczne torpedownie. Czasem wylowia jakos torpede albo inne fanty, narazie szperam i odkrywam historie bazy i flotylli U-bootwaffe na nowo jesli ktos ma pytania zapraszam do dyskusji ale prosze o konkrety. Licze tez na jakies nowe informacje.Pozdrawiam
HIOB
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 5.000 BRT

Dołączył(a): 11.12.04, 20:53
Lokalizacja: HEL

Re: Wiadomość w TV

Postprzez ObltzS » 21.10.10, 20:40

Witam !

Uzupełnienie - dodatek w formie fotki do tematu Hel a U-Booty [również w kontekście ostatnio awizowanej nowości wydawniczej Zeszyt Helski Nr 10
Robert Pasecki, Hel 1939-1945 Baza jednostek szkolnych i eksperymentalnych U-bootwaffe - Wyd. Muzeum Obrony Wybrzeża, Stowarzyszenie "Przyjaciele Helu", rok wyd. 2010, str. 64] : zdjęcie prawdopodobnie wykonane na wodach Zat. Gdańskiej z pokładu U-94
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.727.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Wiadomość w TV

Postprzez ObltzS » 22.10.10, 18:12

Witam !

Jeśli pamięć mnie nie myli, to prezentowany na fotografii kuter rybacki HELA-10 był prawdopodobnie własnością helskiego rybaka Fryderyka Walkowsa. Ale informacja ta wymaga sprawdzenia i potwierdzenia, głównie u Witkowskiego i Ropelewskiego - kojarzy mi się fakt taki, że m. in. właśnie tym kutrem była przewożona amunicja pomiędzy Helem a Gdynią w '39 r.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.727.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 14 • Strona 1 z 1

Powrót do Nie związane



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości