Poszukiwania wraku U-983
Posty: 7
• Strona 1 z 1
Poszukiwania wraku U-983
Witam.Jestem nowy na forum więc niniejszym chciałem się przywitać.
Ogólnie znana jest historia U- 983 :
U-983 typ VIIC
Stocznia: Blohm & Voss, Hamburg
Nr zamówienia: 183
Zamówienie: 25.05.1941
Położenie stępki: 07.09.1942
Wodowanie: 12.05.1943
Wcielenie do służby: 16.06.1943
Nr pocztowy: M 52 911
Przebieg służby:
16.06.1943 - 08.09.193 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
08.09.1943 - Zatonął na północ od Łeby po kolizji z siostrzanym U-988.
Dowódcy:
16.06.1943 - 08.09.1943 - LT Hans-Heinrich Reimers
Odbyte patrole bojowe: 0
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0
Uwagi:
a.) U-983 zatonął 08.09.1943 no północ od Łeby, po kolizji z siostrzanym U-988, na Morzu Bałtyckim w pobliżu. Zginęło pięciu członków załogi a 38 zostało uratowanych.
Jak i domniemana pozycja kolizji i zatoniecia okretu:54* 56'N /017* 14'E
I tu pojawia się moje pytanie: na ile dokładna jest to pozycja? Wiadomo że jest ona przyblizona, ale ciekawi mnie z czego ona wynika?Czy kapitan U-988 zapisał w dzienniku te pozycje jako pozycję kolizji? Ciekaw wogóle jestem skąd ta pozycja przedostała sie do ogólnie dostepnej literatury, i czy w niemieckich archiwach jest cos wiecej na temat tej kolizji i zatoniecia.
Pytam ponieważ pomału przymierzam sie do projektu poszukiwań tego okretu.Posiadam bardzo dokładne mapy rejonu domniemanego zatoniecia okretu, oraz około 17 punktów tzw. zaczepów na których rybacy rwali swoje sieci.To juz daje jakis punkt zaczepienia jesli chodzi o poszukiwania.
Dodam tylko, że w oparciu o mapy i punkty zaczepów o których wspominam udało mi sie juz namierzyc pare wraków, gdyz hobbystycznie zajmuje sie takimi poszukiwaniami od paru lat.Poszukiwania prowadze w oparciu o własna lódź motorowa wyposazona w bardzo dokładnie odzwierciedlający to co znajduje sie na morskim dnie sonar boczny.
Ogólnie znana jest historia U- 983 :
U-983 typ VIIC
Stocznia: Blohm & Voss, Hamburg
Nr zamówienia: 183
Zamówienie: 25.05.1941
Położenie stępki: 07.09.1942
Wodowanie: 12.05.1943
Wcielenie do służby: 16.06.1943
Nr pocztowy: M 52 911
Przebieg służby:
16.06.1943 - 08.09.193 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
08.09.1943 - Zatonął na północ od Łeby po kolizji z siostrzanym U-988.
Dowódcy:
16.06.1943 - 08.09.1943 - LT Hans-Heinrich Reimers
Odbyte patrole bojowe: 0
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0
Uwagi:
a.) U-983 zatonął 08.09.1943 no północ od Łeby, po kolizji z siostrzanym U-988, na Morzu Bałtyckim w pobliżu. Zginęło pięciu członków załogi a 38 zostało uratowanych.
Jak i domniemana pozycja kolizji i zatoniecia okretu:54* 56'N /017* 14'E
I tu pojawia się moje pytanie: na ile dokładna jest to pozycja? Wiadomo że jest ona przyblizona, ale ciekawi mnie z czego ona wynika?Czy kapitan U-988 zapisał w dzienniku te pozycje jako pozycję kolizji? Ciekaw wogóle jestem skąd ta pozycja przedostała sie do ogólnie dostepnej literatury, i czy w niemieckich archiwach jest cos wiecej na temat tej kolizji i zatoniecia.
Pytam ponieważ pomału przymierzam sie do projektu poszukiwań tego okretu.Posiadam bardzo dokładne mapy rejonu domniemanego zatoniecia okretu, oraz około 17 punktów tzw. zaczepów na których rybacy rwali swoje sieci.To juz daje jakis punkt zaczepienia jesli chodzi o poszukiwania.
Dodam tylko, że w oparciu o mapy i punkty zaczepów o których wspominam udało mi sie juz namierzyc pare wraków, gdyz hobbystycznie zajmuje sie takimi poszukiwaniami od paru lat.Poszukiwania prowadze w oparciu o własna lódź motorowa wyposazona w bardzo dokładnie odzwierciedlający to co znajduje sie na morskim dnie sonar boczny.
- offshore
- Tonaż: 3.000 BRT
- Dołączył(a): 30.08.11, 14:31
Re: Poszukiwania wraku U-983
Cześć Przybrzeżny!
trochę wyręczę admirałów tutejszych i mówię cześć!
Sunk on 8 Sep, 1943 in the Baltic Sea north of Loba, in position 54.56N, 17.14E, after a collision with U-988. 5 dead and 38 survivors. oni się raczej nie mylą - http://www.uboat.net/boats/u983.htm
Pozdrawiam
PS - Accident in the Baltic
During training in the Baltic on 8 Sept 1943 Dobberstein's U-988 rammed its sister boat, the U-983 (Oblt. Hans Reimers) which sank with loss of 5 men, 38 survived including Commander Reimers (Niestlé, 1998). Dobberstein and his boat survived the incident.
On 22 May 1944 Dobberstein took his U-988 out from Marviken, Norway for its first patrol. He sailed around the British Isles and then into the English Channel. From 27 to 29 June 1944 he sank or destroyed 3 ships for over 10,000 tons in total (Rohwer, 1998). This was much better results than most Commanders did at the time.
His boat was however lost with all hands of 50 men on the 29 June 1944 in the English Channel west of Guernsey by depth charges from the British frigates HMS Essington, HMS Duckworth, HMS Domett and HMS Cooke, and a Liberator aircraft (Sqdn 244/L). 50 dead (Niestlé, 1998).
trochę wyręczę admirałów tutejszych i mówię cześć!
Sunk on 8 Sep, 1943 in the Baltic Sea north of Loba, in position 54.56N, 17.14E, after a collision with U-988. 5 dead and 38 survivors. oni się raczej nie mylą - http://www.uboat.net/boats/u983.htm
Pozdrawiam
PS - Accident in the Baltic
During training in the Baltic on 8 Sept 1943 Dobberstein's U-988 rammed its sister boat, the U-983 (Oblt. Hans Reimers) which sank with loss of 5 men, 38 survived including Commander Reimers (Niestlé, 1998). Dobberstein and his boat survived the incident.
On 22 May 1944 Dobberstein took his U-988 out from Marviken, Norway for its first patrol. He sailed around the British Isles and then into the English Channel. From 27 to 29 June 1944 he sank or destroyed 3 ships for over 10,000 tons in total (Rohwer, 1998). This was much better results than most Commanders did at the time.
His boat was however lost with all hands of 50 men on the 29 June 1944 in the English Channel west of Guernsey by depth charges from the British frigates HMS Essington, HMS Duckworth, HMS Domett and HMS Cooke, and a Liberator aircraft (Sqdn 244/L). 50 dead (Niestlé, 1998).
- Glasisch
- Tonaż: 191.000 BRT
- Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
- Lokalizacja: Bytom
Re: Poszukiwania wraku U-983
Poszperałem trochę w różnych źródłach i to co znalazłem dodatkowo o tej historii:
"(......)W odległości 50 mil od Łeby doszło do poważnej kolizji dwóch okrętów podwodnych Kriegsmarine.(......) Na skutek zderzenia oba okręty uległy znacznym uszkodzeniom, a U-983 w wyniku rozległego rozszczelnienia kadłuba zatonął. Morze pochłonęło 5 marynarzy, a pozostałych 38 uratowała druga jednostka (U-988)
Ocalały okręt obrał kurs do najbliższego portu i całą naprzód ruszył do Łeby, w celu wypompowania wody i prowizorycznego załatania wyrwy w poszyciu. Tym samym uniknął znacznego przegłębienia na skutek przyboru wody i w efekcie zatonięcia. Pompy okrętowe nie były w stanie nadążyć z napierającą wodą, więc poproszono do pomocy miejscowych strażaków z motopompą. Akcja się powiodła i po wykonaniu zabezpieczeń, łódź o własnych siłach dopłynęła do stoczni w Kiloni. "
Informacje te pochodza z biuletynow Zwiazku Lebian (BdL) - niemieckiej organizacji ziomkowskiej, zrzeszajacej przedwojenych mieszkancow Leby oraz niemieckiego miesiecznika "Pommern" (Pomorze)bodajze z 1996 albo 1997 roku.
Ciekawi mnie ta odległość 50 mil wspomniana na początku.Pozycja dostepna w literaturze wychodzi okolo 18 mil od Łeby...Z drugiej strony kapitan U988 wniósł chyba stosowne zapiski w dzienniku okretowym co do kolizji i miejsca kolizji (stąd ta pozycja?)jak i później pewnie jakies sledztwo w tej sprawie też było prowadzone i raport powedrowal byc może do archiwum bo dziennik okrętowy to spoczał na dnie Kanału La Manche
"(......)W odległości 50 mil od Łeby doszło do poważnej kolizji dwóch okrętów podwodnych Kriegsmarine.(......) Na skutek zderzenia oba okręty uległy znacznym uszkodzeniom, a U-983 w wyniku rozległego rozszczelnienia kadłuba zatonął. Morze pochłonęło 5 marynarzy, a pozostałych 38 uratowała druga jednostka (U-988)
Ocalały okręt obrał kurs do najbliższego portu i całą naprzód ruszył do Łeby, w celu wypompowania wody i prowizorycznego załatania wyrwy w poszyciu. Tym samym uniknął znacznego przegłębienia na skutek przyboru wody i w efekcie zatonięcia. Pompy okrętowe nie były w stanie nadążyć z napierającą wodą, więc poproszono do pomocy miejscowych strażaków z motopompą. Akcja się powiodła i po wykonaniu zabezpieczeń, łódź o własnych siłach dopłynęła do stoczni w Kiloni. "
Informacje te pochodza z biuletynow Zwiazku Lebian (BdL) - niemieckiej organizacji ziomkowskiej, zrzeszajacej przedwojenych mieszkancow Leby oraz niemieckiego miesiecznika "Pommern" (Pomorze)bodajze z 1996 albo 1997 roku.
Ciekawi mnie ta odległość 50 mil wspomniana na początku.Pozycja dostepna w literaturze wychodzi okolo 18 mil od Łeby...Z drugiej strony kapitan U988 wniósł chyba stosowne zapiski w dzienniku okretowym co do kolizji i miejsca kolizji (stąd ta pozycja?)jak i później pewnie jakies sledztwo w tej sprawie też było prowadzone i raport powedrowal byc może do archiwum bo dziennik okrętowy to spoczał na dnie Kanału La Manche
- offshore
- Tonaż: 3.000 BRT
- Dołączył(a): 30.08.11, 14:31
Re: Poszukiwania wraku U-983
offshore napisał(a):Witam.Jestem nowy na forum więc niniejszym chciałem się przywitać.
Witamy na forum
PS. Skoro temat dotyczy poszukiwania wraku - przeniosłem całość do działu 'powojennego'
- Jatzoo
- Grossadmiral
- Tonaż: 2.353.000 BRT
- Dołączył(a): 22.08.02, 15:03
Re: Poszukiwania wraku U-983
Witamy na naszym forum.
Liczymy na relację z poszukiwań.
Liczymy na relację z poszukiwań.
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Poszukiwania wraku U-983
Witam !
Strona http://www.ubootwaffe.net/crews/crews.cgi?uquery=1;boatnum=983 również podaje współrzędne przytoczone przez offshore. Różnica pomiędzy odległościami miejsca tego zdarzenia (50 a 18 Mm) jest dość spora (32 Mm co w przeliczeniu na lądowe odległości daje ok. 60 km) - informacje od rybaków, którzy mogą wskazać miejsce w którym niszczą swoje sieci są nie do przecenienia, one także powinny być brane pod uwagę.
Jeśli chodzi o KTB poszczególnego U-Boota, to każdy d-ca miał obowiązek dostarczać go do B.d.U. celem analizy poczynionych w nim zapisów - ponadto każdy taki KTB miał ok. 5 kopii, które wędrowały do archiwum Kriegsmarine różnych szczebli, zatem zanim U-988 spoczął na dnie Kanału Angielskiego zapisy z feralnego dnia kolizji (08.09.1943 r.) zostały zapewne zarchiwizowane.
Pojawia się zatem pytanie - czy Archiwum U-Bootów w Cuxhaven (zacny Horst Bredow) jest w posiadaniu kopii KTB U-988 z okresu lata-jesieni '43 r., gdzie pod tą datą jest zapewne zapis tego zdarzenia a nim współrzędne geograficzne, które ostatecznie powinny rozwiać wszelakie wątpliwości co do tego, w jakiej odległości od brzegu ta kolizja miała miejsce i czy dostępne ze stron internetowych dane o pozycji są wiarygodne.
Być może, że wspomnienia zawarte w cytowanym przez offshore materiale, były spisywane z pamięci jednego z przedwojennych mieszkańców Łeby, a jak wiadomo ludzka pamięć bywa czasem zawodna jak również po tylu latach różnie może się kojarzyć zapamiętana być może kiedyś odległość od brzegu, na jakiej miało miejsce to wydarzenie ...
Postaram się sprawą kopii KTB U-988 z okresu lata-jesień '43 r. (o ile takowa się zachowała) zainteresować p. M. Jastrzębskiego, który jest w miarę częstym gościem dyrektora U-Boot-Museum w Cuxhaven, może uda się pozyskać skan lub xerokopię strony z KTB z zapisem tego zdarzenia ...
Ciekawi mnie ta odległość 50 mil wspomniana na początku.Pozycja dostepna w literaturze wychodzi okolo 18 mil od Łeby...Z drugiej strony kapitan U988 wniósł chyba stosowne zapiski w dzienniku okretowym co do kolizji i miejsca kolizji (stąd ta pozycja?)jak i później pewnie jakies sledztwo w tej sprawie też było prowadzone i raport powedrowal byc może do archiwum bo dziennik okrętowy to spoczał na dnie Kanału La Manche
Strona http://www.ubootwaffe.net/crews/crews.cgi?uquery=1;boatnum=983 również podaje współrzędne przytoczone przez offshore. Różnica pomiędzy odległościami miejsca tego zdarzenia (50 a 18 Mm) jest dość spora (32 Mm co w przeliczeniu na lądowe odległości daje ok. 60 km) - informacje od rybaków, którzy mogą wskazać miejsce w którym niszczą swoje sieci są nie do przecenienia, one także powinny być brane pod uwagę.
Jeśli chodzi o KTB poszczególnego U-Boota, to każdy d-ca miał obowiązek dostarczać go do B.d.U. celem analizy poczynionych w nim zapisów - ponadto każdy taki KTB miał ok. 5 kopii, które wędrowały do archiwum Kriegsmarine różnych szczebli, zatem zanim U-988 spoczął na dnie Kanału Angielskiego zapisy z feralnego dnia kolizji (08.09.1943 r.) zostały zapewne zarchiwizowane.
Pojawia się zatem pytanie - czy Archiwum U-Bootów w Cuxhaven (zacny Horst Bredow) jest w posiadaniu kopii KTB U-988 z okresu lata-jesieni '43 r., gdzie pod tą datą jest zapewne zapis tego zdarzenia a nim współrzędne geograficzne, które ostatecznie powinny rozwiać wszelakie wątpliwości co do tego, w jakiej odległości od brzegu ta kolizja miała miejsce i czy dostępne ze stron internetowych dane o pozycji są wiarygodne.
Być może, że wspomnienia zawarte w cytowanym przez offshore materiale, były spisywane z pamięci jednego z przedwojennych mieszkańców Łeby, a jak wiadomo ludzka pamięć bywa czasem zawodna jak również po tylu latach różnie może się kojarzyć zapamiętana być może kiedyś odległość od brzegu, na jakiej miało miejsce to wydarzenie ...
Postaram się sprawą kopii KTB U-988 z okresu lata-jesień '43 r. (o ile takowa się zachowała) zainteresować p. M. Jastrzębskiego, który jest w miarę częstym gościem dyrektora U-Boot-Museum w Cuxhaven, może uda się pozyskać skan lub xerokopię strony z KTB z zapisem tego zdarzenia ...
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.727.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Re: Poszukiwania wraku U-983
SnakeDoc napisał(a):Postaram się sprawą kopii KTB U-988 z okresu lata-jesień '43 r. (o ile takowa się zachowała) zainteresować p. M. Jastrzębskiego, który jest w miarę częstym gościem dyrektora U-Boot-Museum w Cuxhaven, może uda się pozyskać skan lub xerokopię strony z KTB z zapisem tego zdarzenia ...
Witam.
Kto to jest p.M.Jastrzębski i czy coś może wiadomo na temat tych dokumentów?
Ewentualnie prosiłbym o kontakt, do kogo mam sie zwrócic aby pomógł mi znaleźć w archiwum interesujące mnie dokumenty.
Obecnie jestem na etapie negocjacji w sprawie zakupu odpowiedniej, 11 metrowej łodzi, która pozwoli mi na kilkudniowy pobyt na morzu bez potrzeby codziennego zawijania do portu, co jest bardzo ważne przy tego typu przedsięwzięciu.
Temat nie jest prosty ani tani, ale na tyle ciekawy że jeszcze mi się chce, tak że wszelaka pomoc mile widziana.
Pozdrawiam
- offshore
- Tonaż: 3.000 BRT
- Dołączył(a): 30.08.11, 14:31
Posty: 7
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości