U-1406 Typ XVIIB
Posty: 1
• Strona 1 z 1
U-1406 Typ XVIIB
U 1406 Typ XVIIB
Stocznia: Blohm und Voß, Hamburg
Numer zamówienia: 256
Zamówienie: 04.01.1943
Położenie stępki: 30.10.1943
Wodowanie: 02.01.1945
Wcielenie do służby: 08.02.1945
Numer pocztowy: M 47 655
Przebieg służby:
08.02.1945 - 15.02.1945 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi/okręt testowy)
16.02.1945 - 05.05.1945 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (okręt testowy)
08.05.1945 - Zatopiony w bazie w Cuxhaven w ramach operacji Regenbogen.
Dowódcy:
08.02.1945 - 08.05.1945 - OL Werner Klug
Liczba patroli: 0
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0
Pod koniec marca U 1406 pod dowództwem Wernera Kluga wraz z bliźniaczym U 1407 udał się do bazy w Rendsburg, gdzie mieściła się siedziba WEK (Walter Erprobungs Komando). Następnie U 1406 powrócił do Kiel, by w ramach UAK przeprowadzić tygodniowe testy urządzeń napędowych /bez zastosowania napędu Waltera/. W trakcie ich trwania sprawdzono działanie silników diesla podczas pływania nawodnego jak i podwodnego przy wykorzystaniu Schnorkela. Z Kiel okręt Wernera Kluga udał się do Eckernförde, gdzie w ramach TEK (Torpedo Erprobungs Komando) przeprowadzono próby w strzelaniu torpedami. Podczas ich trwania U 1406 wystrzelił 17 torped przy prędkości 0 węzłów i 3 torpedy przy prędkości 3-4 węzły. Po 14 dniach okręt powrócił do Rendsburga, by przeprowadzić próby napędu Waltera. Podczas dziesięciominutowego rejsu testowego na głębokości peryskopowej przeprowadzonego na wodach Kanału Kilońskiego U 1406 osiągnął przy zastosowaniu napędu Walter prędkości 13 węzłów. Podczas kolejnych testów, tym razem odbywających się przy nadbrzeżu podczas trwającej 2 godziny 20 minut pracy silników Waltera nie napotkano żadnych poważnych problemów natury technicznej. W dniu 3 maja 1406 wraz z U 1407 opuścił Rendsburg by udać się do bazy w Cuxhaven. Jako ciekawostkę można podać, że podczas tego rejsu na pokładach obu okrętów przebywały zony dowódców. Przygotowując się do kapitulacji dowódca bazy w Cuxaven rozkazał dowódcy U 1407 i jego koledze z U 1407 nie zatapiać okrętów w ramach operacji Regenbogen, tylko przekazać je w stanie nienaruszonym wojskom angielskim. Werner Klug stosując się do rozkazu przełożonego wygłosił do załogi krótką mowę pożegnalną poczym rozpoczął przygotowanie do wycofania okrętu ze służby, które nastąpiło tego samego dnia. W dniu 5 maja załoga U 1406 została przeniesiona do obozu. W nocy na pokład U 1406 przedostał się OLt. Ing Wilhelm Piecyk oraz OMasch Piecyk, który dokonali aktów sabotażu w silnikach napędu Waltera m.in. wyrzucili za burtę właz od komory spalania. W nocy z 7 na 8 maja na pokład okrętu przedostali się inżynier AGRU – Front OLt.ing. Grumpelt oraz Omasch Lawrens, którzy dokonali samozatopienia okrętów. OLt.ing Grumpelt został złapany i skazany wyrokiem sądu na 7 lat więzienia. Winowajca tłumaczył się przed sądem że wykonał obowiązujący rozkaz dowództwa o zatopieniu własnych okrętów aby te nie dostały się w ręce wroga. W dniu 1 czerwca lancii przy pomocy załóg podniosli spoczywające na terenie portu rybackiego U 1406 i U 1407. Oba okręty zostały następnie odholowane nie bez problemów przez Kanał Kiloński do stoczni w Kiel /w trakcie holowania U 1406 i U 1407 zatonęły i musiały zostać ponownie wydobyte na powierzchnię/. Po powierzchownym remoncie U 1406 został jako zdobycz wojenna przyznany amerykanom, którzy w dniu 14 września załadowali okręt na pokład transportowca wojskowego Shoemaker, który odpłynął następnie do USA. Na pokładzie transportowca znalazły się też części kadłubów U 1408, U 1409 U 792 i U 793. Dostarczony do Nowego Jorku okręt był wykorzystywany przez marynarkę wojenną USA tylko jako stacjonarna jednostka testowa do prób z napędem Waltera. Wycofany ze służby po trzech latach testów dawny U 1406 został pocięty na złom po 18 maja 1948 roku.
Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Stocznia: Blohm und Voß, Hamburg
Numer zamówienia: 256
Zamówienie: 04.01.1943
Położenie stępki: 30.10.1943
Wodowanie: 02.01.1945
Wcielenie do służby: 08.02.1945
Numer pocztowy: M 47 655
Przebieg służby:
08.02.1945 - 15.02.1945 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi/okręt testowy)
16.02.1945 - 05.05.1945 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (okręt testowy)
08.05.1945 - Zatopiony w bazie w Cuxhaven w ramach operacji Regenbogen.
Dowódcy:
08.02.1945 - 08.05.1945 - OL Werner Klug
Liczba patroli: 0
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0
Pod koniec marca U 1406 pod dowództwem Wernera Kluga wraz z bliźniaczym U 1407 udał się do bazy w Rendsburg, gdzie mieściła się siedziba WEK (Walter Erprobungs Komando). Następnie U 1406 powrócił do Kiel, by w ramach UAK przeprowadzić tygodniowe testy urządzeń napędowych /bez zastosowania napędu Waltera/. W trakcie ich trwania sprawdzono działanie silników diesla podczas pływania nawodnego jak i podwodnego przy wykorzystaniu Schnorkela. Z Kiel okręt Wernera Kluga udał się do Eckernförde, gdzie w ramach TEK (Torpedo Erprobungs Komando) przeprowadzono próby w strzelaniu torpedami. Podczas ich trwania U 1406 wystrzelił 17 torped przy prędkości 0 węzłów i 3 torpedy przy prędkości 3-4 węzły. Po 14 dniach okręt powrócił do Rendsburga, by przeprowadzić próby napędu Waltera. Podczas dziesięciominutowego rejsu testowego na głębokości peryskopowej przeprowadzonego na wodach Kanału Kilońskiego U 1406 osiągnął przy zastosowaniu napędu Walter prędkości 13 węzłów. Podczas kolejnych testów, tym razem odbywających się przy nadbrzeżu podczas trwającej 2 godziny 20 minut pracy silników Waltera nie napotkano żadnych poważnych problemów natury technicznej. W dniu 3 maja 1406 wraz z U 1407 opuścił Rendsburg by udać się do bazy w Cuxhaven. Jako ciekawostkę można podać, że podczas tego rejsu na pokładach obu okrętów przebywały zony dowódców. Przygotowując się do kapitulacji dowódca bazy w Cuxaven rozkazał dowódcy U 1407 i jego koledze z U 1407 nie zatapiać okrętów w ramach operacji Regenbogen, tylko przekazać je w stanie nienaruszonym wojskom angielskim. Werner Klug stosując się do rozkazu przełożonego wygłosił do załogi krótką mowę pożegnalną poczym rozpoczął przygotowanie do wycofania okrętu ze służby, które nastąpiło tego samego dnia. W dniu 5 maja załoga U 1406 została przeniesiona do obozu. W nocy na pokład U 1406 przedostał się OLt. Ing Wilhelm Piecyk oraz OMasch Piecyk, który dokonali aktów sabotażu w silnikach napędu Waltera m.in. wyrzucili za burtę właz od komory spalania. W nocy z 7 na 8 maja na pokład okrętu przedostali się inżynier AGRU – Front OLt.ing. Grumpelt oraz Omasch Lawrens, którzy dokonali samozatopienia okrętów. OLt.ing Grumpelt został złapany i skazany wyrokiem sądu na 7 lat więzienia. Winowajca tłumaczył się przed sądem że wykonał obowiązujący rozkaz dowództwa o zatopieniu własnych okrętów aby te nie dostały się w ręce wroga. W dniu 1 czerwca lancii przy pomocy załóg podniosli spoczywające na terenie portu rybackiego U 1406 i U 1407. Oba okręty zostały następnie odholowane nie bez problemów przez Kanał Kiloński do stoczni w Kiel /w trakcie holowania U 1406 i U 1407 zatonęły i musiały zostać ponownie wydobyte na powierzchnię/. Po powierzchownym remoncie U 1406 został jako zdobycz wojenna przyznany amerykanom, którzy w dniu 14 września załadowali okręt na pokład transportowca wojskowego Shoemaker, który odpłynął następnie do USA. Na pokładzie transportowca znalazły się też części kadłubów U 1408, U 1409 U 792 i U 793. Dostarczony do Nowego Jorku okręt był wykorzystywany przez marynarkę wojenną USA tylko jako stacjonarna jednostka testowa do prób z napędem Waltera. Wycofany ze służby po trzech latach testów dawny U 1406 został pocięty na złom po 18 maja 1948 roku.
Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
- Brodołak
- Admiral
- Tonaż: 1.770.000 BRT
- Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
- Lokalizacja: Piastów
Posty: 1
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość