1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-35 typ VIIA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 3 • Strona 1 z 1

U-35 typ VIIA

Postprzez Brodołak » 28.03.06, 11:03

U-35 typ VIIA

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 558
Zamówienie: 25.03.1935
Położenie stępki: 02.03.1936
Wodowanie: 24.09.1936
Wcielenie do służby: 03.11.1936
Nr pocztowy: M 21 203

Przebieg służby:
03.11.1936 - 31.08.1939 - 2 Flotylla U-bootów Saltzwedel, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
01.09.1939 - 29.11.1939 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
29.11.1939 - Zatopiony przez brytyjskie niszczyciele HMS Icarus, HMS Kingston i HMS Kashmir

Dowódcy:
03.11.1936 - 05.12.1936 - KL Klaus Ewerth
06.12.1936 - ?.02.1937 - KL Hans-Rudolf Max Ring
?.02.1937 - 30.07.1937 - KL Hermann Michahelles
31.07.1937 - 15.08.1937 - OL August Wilhelm Otto Kretschmer
15.07.1937 - 29.11.1939 - KL Werner Lott

Odbyte patrole bojowe: 3

Zatopione statki handlowe: 4 (7.850 BRT)

Uszkodzone statki handlowe: 1 (6.014 BRT)

Patrol 1 (27.08.1939 - 01.09.1939)
27.08. U-35 pod dowództwem Wernera Lotta wypłynął z portu Memel by zgodnie z rozkazem obserwować ruchy polskiej floty. W dniu 31:00 kiedy stało się wiadome, że trzy polskie niszczyciele kierują się na Morze Północne Werner Lott otrzymał z dowództwa polecenie udania się do bazy w Kiel, gdzie jego okręt miał zostać przygotowany do prowadzenia patroli na oceanie Atlantyckim. W dniu 01.09. U-35 wpłynął do bazy w Kiel, kończąc trwający sześć dni patrol.

Patrol 2 (09.09.1939 - 12.10.1939)
09.09. U-35 pod dowództwem Wernera Lotta wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem po przejściu Kanału La Manche, atakować nieprzyjacielskie statki i okręty w rejonie Western Approaches. Na skutek ataków lotnictwa i brytyjskiego okrętu podwodnego HMS Ursula (wykonanego w dniu 9 września)(1), Werner Lott zrezygnował z przejścia Kanałem La Manche i zdecydował się popłynąć dookoła Wysp Brytyjskich. W dniu 18 września U-35 zatrzymał na zachód od Hebrydów o godzinie 13:19 brytyjski trawler St. Alvis. Ponieważ 13 członków załogi trawlera nie miałoby szans dotrzeć do najbliższego brzegu na przeładowanej szalupie ratunkowej Werner Lott rozkazał puścić St. Alvis wolno po uprzednim wyrzuceniu za burtę przez jego załogę radiostacji. Dodatkowo dzięki kapitanowi trawlera dowódca U 35 dowiedział się o obecności grupy bojowej lotniskowca HMS Ark Royal w tym rejonie. Tego samego dnia wkrótce po godzinie osiemnastej okręt Lotta natknął się na grupę trzech brytyjskich kutrów rybackich zatapiając ogniem artyleryjskim dwa z nich:
- o godzinie 18:48 w kwadracie marynarki AM 2823 należący do brytyjskiego armatora J. Marr & Son Ltd z Fleetwood trawler Arlita (326 ton),
- o godzinie 19:00 w kwadracie marynarki AM 2823 należący do brytyjskiego armatora J. Marr & Son Ltd z Fleetwood trawler Lord Minto (295).
Trzecia jednostka nosząca nazwę Nancy Hague z polecenia dowódcy U 35 została puszczona wolno po uprzednim zabraniu rozbitków z dwóch zatopionych jednostek. W dniu 21 września Werner Lott zaatakował trzema torpedami o godzinie 14:10 konwój OA-7 torpedując i uszkadzając jedną torpedą w kwadracie marynarki BF 2451 należący do brytyjskiego armatora Molasses & General Transport Co Ltd z Londynu tankowiec Teakwood (6.014 ton). Pozostałe dwie torpedy wycelowane w niszczyciel i kolejny tankowiec minęły celu. W nocy 30 września Werner Lott nawiązał kontakt z odległym o 5000 metrów zaciemnionym statkiem pasażerskim o sylwetce odpowiadającej Aquitani, ale w związku z restrykcjami nałożonymi na atakowanie tego typu jednostek zaniechał jakichkolwiek działań. Następnego dnia U-35 około godziny 18:45 bezskutecznie próbował zatrzymać neutralny bo należący do belgijskiego armatora Armement Marcel Goossens & Co z Antwerpii frachtowiec Suzon (2.239 BRT). Dopiero kiedy Werner Lott rozkazał oddać parę strzałów ostrzegawczych z działa pokładowego, kapitan belgijskiej jednostki R. Lejeune zatrzymał swój statek. Po opuszczeniu Suzon przez załogę został on zatopiony jedną torpedą w kwadracie marynarki BF 2736. W dniu 3 października Werner Lott zatrzymał o godzinie 13:15 a następnie po opuszczeniu przez załogę zatopił trzecią wystrzeloną torpedą (dwie wcześniejsze eksplodowały przedwcześnie) o godzinie 15:40 w kwadracie marynarki BF 2479 należący do greckiego armatora Diamantis J. Pateras & Sons z Chios frachtowiec Diamantis (4.990 BRT). Ponieważ zatopienie mało miejsce podczas bardzo złej pogody a łodzie ratunkowe nie były przygotowane do użycia Werner Lott zadecydował sie zabrać rozbitków na pokład swojej jednostki a następnie dostarczyć ich na brzeg neutralnej Irlandii. Następnego dnia późnym popołudniem (około godziny 17:30) U 35 wpłynął do ustronnej zatoki Dingle położonej na Irlandzkim wybrzeżu, gdzie wysadził 28 członków Diamantis na brzeg. W akcji tej wykazał się Walter Kalabuch, który w dniu 12 października został za nią odznaczony Krzyżem Rycerskim II Klasy. W dniu 12.10 U-25 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (34 dni).

Z akcję uratowania rozbitków i jednocześnie narażenie okrętu na internowanie Werner Lott otrzymał o Dönitza upomnienie

Patrol 3 (18.11.1939 - 29.11.1939)
18.11. U-35 pod dowództwem Wernera Lotta wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem w rejonie Szetlandów wziąć udział w zasadzce na okręty Royal Navy. 28.11 U-35 patrolując w wynurzeniu sześćdziesiąt mil na wschód od Szetlandów, zauważył ciężki krążownik Norfolk. Werner Lott przerwał ciszę radiową i nadał meldunek kontakcie. Następnego dnia płynący na powierzchni U-35 został zauważony przez niszczyciel HMS Icarus, który zaatakował go mając za plecami słońce. Po zauważeniu atakującego niszczyciela, Werner Lott wydał rozkaz alarmowego zanurzenia na głębokość 70 metrów a następnie wykonania manewru zmiany kursu w celu zgubienia przeciwnika. HMS Icarus po zlokalizowaniu pozycji U-boota, zrzucił na niego bomby głębinowe nastawione na wybuchy na głębokości 75 metrów. W międzyczasie wysłał sygnał alarmowy, na który odpowiedziały niszczyciele HMS Kashmir i HMS Kingston. Dowódca Icarusa wskazał Kingstonowi miejsce przebywania U-boota. HMS Kingston wykonał dwa ataki bombami głębinowymi, które spowodowały na U-35, zablokowanie sterów głębokości, uszkodzenie rufowych zbiorników balastowych i paliwa, co z kolei sprawiło, że okręt nagle stanął dęba. Werner Lott usiłował opanować sytuację, rozkazując wolnej części załogi zgromadzenie się na dziobie okrętu, w celu zwiększenia obciążenia a następnie dając pełną prędkość. Gdy to nie dało skutku Werner Lott postanowił wynurzyć się a następnie podjąć walkę z przeciwnikiem. Kiedy po wynurzeniu zauważył trzy niszczyciele zrezygnował z walki i wydał rozkaz opuszczenia i zatopienia okrętu. HMS Kashmir wyłowił z wody 4 oficerów i 27 członków załogi, pozostałą resztę łącznie z dowódcą podniósł z wody HMS Kingston, nikt nie zginął.

Uwagi:
a.) W styczniu 1937 U-35 wraz z bliźniaczym U-28 odbył rejs do portugalskiego portu Ponta Delgada na Azorach
b.) 30.07.1937 KL Hermann Michahells zginął w wypadku samochodowym w miejscowości Haunstetten koło Augsburga.
c.) 18.10.1937 U-35 miał kolizję z frachtowcem Dortmund, odnosząc uszkodzenia dziobu.
d.) 17.06.1938 O godzinie 10:07 podczas parady floty przed Węgierskim Admirałem Miklosem von Horthy, U-35 zderzył się z pancernikiem Admiral Graf Spee, odnosząc poważne uszkodzenia.
e.) Na początku lata 1939 roku, U-35 został lekko uszkodzony przez samolot treningowy Klemm 35, który zahaczył prawym skrzydłem o kiosk okrętu.
f.) Podczas wojny domowej w Hiszpanii, U-35 odbył trzy patrole na jej wody terytorialne:
- 01.06.1937 - 26.07.1937
- 05.02.1938 - 14.04.1938
- 01.12.1938 - 05.01.1939

Przypisy:
(1) Atak ten był pierwszym atakiem torpedowym wykonanym przez brytyjski okręt podwodny podczas II Wojny Światowej.

Członkowie załogi U-35 wzięci do niewoli 29.11.1939 (kolejność wg stopni wojskowych):
1.) KL Wernera Lott.
2.) OLt.z.S (I WO) Heinz Erchen
3.) KL.ing Gerhard Stamer
4.) Ltn.z.S (II WO) Hans-Joachim Roter
5.) Stbs.Ob.St.M Georg Ludwig Hengen
6.) Bts.Mann Gottlob Wilhelm Fischer
7.) Bts.Mt Paul Liebau
8.) Mtr.H.Gfr (kucharz) Martin Müller
9.) Mtr.Ob.Gfr Peter Schwarz
10.) Mtr.Ob.Gfr Karl Schnute
11.) Mtr.Gfr Walter Konradt
12.) Mtr.Gfr Martin Johannes Thieme
13.) Mtr.Gfr Walter Kalabuch
14.) Mtr.Gfr Johann von Pütten
15.) Mech. Wilhelm Janssen
16.) Me.Mt Hubert Hirsch
17.) Me.Ob.Gfr Heinz Küfner
18.) Me.Ob.Gfr Willi Jacob
19.) Me.Ob.Gfr Johannes Weigand
20.) Fk.Mt. Erich Bartold May
21.) Fk.Ob.Gfr. Karl Sommerer
22.) Fk.Ob.Gfr. Paul Fichte
23.) Fk.Gfr. Karl Ziegenberg
24.) Ob.Masch. Heinz Pfeifer
25.) Masch. Richard Friedrich Lüneburg
26.) Ob.Ma.Mt. Fritz Pietsch
27.) Ma.Mt. Peter von der Helm
28.) Ma.Mt. Gustav Horstkötter
29.) Ma.Mt. Stefan Döbele
30.) Ma.Mt. Ernst Weber
31.) Ma.Mt. Gerhard Oppermann
32.) Ma.H.Gfr. Helmut Parthum
33.) Ma.H.Gfr. Karl Schlag
34.) Ma.Ob.Gfr. Kurt Grosser
35.) Ma.Ob.Gfr. Theodor Schütt
36.) Ma.Ob.Gfr. Walter Roloff
37.) Ma.Ob.Gfr. Gerhard Marx
38.) Ma.Ob.Gfr. Albert Schrader
39.) Ma.Ob.Gfr. Siegfried Bruse
40.) Ma.Gfr. Siegfried Kienast
41.) Ma.Gfr. Johann Bruckmaier
42.) Ma.Gfr. Gerhard Freier
43.) Matrose (doktor) Dr. Karl Rabe

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1,
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Ostatnio edytowano 19.12.08, 10:44 przez Brodołak, łącznie edytowano 4 razy
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Myszkin » 28.03.06, 11:13

Warto dodać, iż całą załogę (28 ludzi) greckiego farchtowca "Diamantis" U-35 wziął na pokład z powodu złych warunków atmosferycznych. Wszystkich bezpiecznie wysadził na ląd następnego dnia, wpływając do irlandzkiej zatoki Dingle. Czynem tym załoga i dowódca U-35 zaskarbili sobie uznanie nie tylko załogi frachtowca, ale także angielskich gazet, które dość szeroko się o tym rozpisywały.
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 960.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez ObltzS » 01.11.08, 18:11

ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.727.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 3 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron